Komisarz Spada

 

Coraz rzadziej zdarzają się chwile kiedy odkładam komiks z poczuciem że przeczytałem coś wyjątkowego. Czytanie komiksów zaczyna przypominać fedrowanie węgla. Ale od czasu do czasu trafia się komiks który uzasadnia cały ten wysiłek, jak włoski kryminał Komisarz Spada.spada 1 Seria nie jest równa, pierwsze opowieści tej odcinkowego cyklu są przeciętne ale w miarę upływu czasu scenarzysta nabiera wprawy a rysunki Gianniego di Luca od początku do końca są mistrzowskie. Kryminalna opowieść rozgrywająca się w Mediolanie, pokazana bardzo realistycznie wyrobioną kreską Gianniego De Luca to nie tylko sprawny kryminał ale też poruszająca opowieść obyczajowa.

Komisarz Spada to wdowiec,samotnie wychowujący syna i pracujący w mediolańskiej policji. Opowieści z serii ukazywały się w katolickim magazynie Il Giornalino, przeznaczonym dla dzieci i nastolatków, w latach 1972- 1980. Historie opowiedziane w komiksie przeplatają wątki kryminalne z obyczajowymi, pokazując zmieniającą się relację ojca i syna. Po kilku początkowych odcinkach, gdzie wątki przygodowo – kryminalne dominowały, seria podąża w kierunku większego realizmu. Poznajemy tło społeczne w jakim obraca się komisarz i ścigani przez niego przestępcy. Historie są w większości przypadków osadzone mocno w rzeczywistości, przedstawienie motywów działania bohaterów gra równie ważną rolę w komiksie jak akcja. Komiks nie od razu nabiera ostatecznego kształtu, pierwsze opowieści cyklu ustępują jakością późniejszym. Pierwsze odcinki są skoncentrowane na przygodzie, historie nie są zbyt realistyczne. Od opowieści Il Caso della freccia, scenarzysta zaczyna jednak koncentrować się na tle obyczajowym opowieści, bandyci nie są już tylko kartonowymi przeciwnikami Spady ale żywymi postaciami z własnymi motywacjami i charakterem. Gonano nie od razu osiąga mistrzostwo w budowaniu postaci ale w historiach takich jak Il mondo di Sgrinfia czy szczególnie I Terroristi (Terroryści). Opowiedziana na ponad 130 stronach historia lewackiej grupy terrorystycznej siejącej postrach w całych Włoszech i ścigającej ich policji przedstawia historię wielowątkową, przemyślaną i przedstawiającą racje wszystkich stron. Psychologia postaci jest tu rozbudowana, relacje między nimi skomplikowane i dojrzale przedstawione. Ta historia naprawdę zasługuje na miano powieści graficznej, mimo że ukazywała się w odcinkach w piśmie dla dzieci.

spada4

Gianni de Luca to kolejny rysownik który porzucił architekturę dla komiksu. Nic więc dziwnego że komiksy twórcy charakteryzowały się wyrafinowaną, elegancką i pełną wyobraźni szatą graficzną. Jego najbardziej znanym komiksem jest właśnie rysowana dla magazynu Il Giornalino w latach 1970/80 seria kryminalna Il commissario Spada. Realistycznie narysowana i opowiedziana kryminalna kronika Włoch lat siedemdziesiątych i początku osiemdziesiątych oraz najbardziej absorbujących społeczeństwo problemów to jeden z komiksów uznawanych za klasyczne w kraju spaghetti. Różni się ten komiks też znacząco od dominujących w tym czasie fumetti neri, poruszających podobną tematykę ale jednak utrzymanych w stylistyce pop. Komisarz Spada to komiks realistyczny, choć trzymający w napięciu i dobrze opowiedziany. Nie znajdziemy w nim jednak tego co charakteryzowało fumetti neri tej epoki czyli nagości i apoteozy zbrodni. W końcu komiks był drukowany w magazynie katolickim, sprzedawanym w tym czasie w kościołach.

spada 3

Jeżeli dokładnie przyjrzymy się rysunkom w Komisarzu Spada to pierwsze odcinki nie zaskoczą nas niczym. Z bliska jednak widać już pierwsze oznaki inności. Komiks jest realistyczny ale twarze niektórych bohaterów są karykaturalne a tła zredukowane do niezbędnego minimum, w każdym razie zredukowane bardziej niż to się zazwyczaj zdarza w realistycznie rysowanych komiksach kryminalnych. Cała oprawa graficzna sprawia wrażenie ascetycznej, dopiero po dokładniejszej analizie widać że jest dopracowana i wystylizowana. Ilustracje sprawiają wrażenie statycznych, szczególnie ludzkie sylwetki. Siła komiksu tkwi w kompozycji planszy i niecodziennych rozwiązaniach graficznych jakie De Luca przemycał do komiksu a które stały się potem jego znakiem rozpoznawczym, szczególnie w jego późnych pracach, albumowych adaptacjach sztuk Szekspira takich jak Hamlet czy Romeo i Julia. Komisarz Spada daleki jest od dominujących w tym czasie we Włoszech komiksów kryminalnych tak na poziomie scenariusza, gdzie głównym bohaterem jest policjant a nie przestępca, jak to było popularne w seriach takich jak Kriminal, Satanik czy Diabolik. Opowieść nie epatuje przemocą, choć jak przystało na kryminał opisuje morderstwa, handel narkotykami terroryzm i inne przestępstwa.

spada

Scenariusze serii pisał Gianluigi Gonano, z zawodu dziennikarz który nie miał wcześniej doświadczenia w tworzeniu komiksów. Zajmował się też pisaniem opowieści SF i tłumaczeniami literackimi. Poza scenariuszami do Komisarza Spady stworzył też w latach dziewięćdziesiątych kilka scenariuszy do serii Dylan Dog, pisząc pod pseudonimem G. Anon. Scenariusz Komisarza Spady to, oprócz oprawy graficznej drugi z głównych atutów opowieści. Gonano tworząc historie do komiksu opierał się na wydarzeniach i trendach sobie współczesnych, takich jak terroryzm, zmiany społeczne we Włoszech czy konflikty międzypokoleniowe. Mimo że komiks był przeznaczony dla dzieci to jego tematyka była bardzo dojrzała a katolickość magazynu w jakim się ukazywał nie wpłynęła niemal zupełnie na tematykę czy podejście do opowieści, co też trzeba uznać za plus. SPADA GIORN

Gianluigi Gonano (sc) Gianni de Luca (rys) Il Commissario Spada, Tutte le storie Mondadori

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s