Gérard Dewamme J-C Servais Tendre Violette

Dawno temu przeczytałem książkę historyczną Montaillou. Wioska heretyków 1294-1324 Emmanuela Le Roy Ladurie. Napisana na podstawie akt Świętej Inkwizycji powstałych podczas procesu heretyków w tytułowej wiosce. Przede wszystkim opisywała życie codzienne wieśniaków w średniowiecznej Francji w całej jego rozciągłości i skomplikowaniu. Tendre Violette to komiks który jest bardzo podobny w duchu, pokazując jak niewiele zmieniło się w życiu ludzi od czasów średniowiecza, i jak niewiele zmienili się ludzie.

tendre violette

Komiks Tendre Violette nie pretenduje do miana rzeczy tak dobrej jak książka Ladurie ale ma parę atutów. Opowiada o życiu wieśniaków gdzieś w Burgundii, na pograniczu Belgii, na początku dwudziestego wieku. Życie francuskiej prowincji jest tu pokazane poprzez historię tytułowej bohaterki która żyje jakby w separacji od reszty społeczeństwa, wedle własnych reguł i zasad, diametralnie odmiennych od wartości i życia innych ludzi. Violette żyje w lesie i z lasu, sprzedając grzyby, kłusując czy od czasu do czasu przygodnej pracy. Jej jedynym prawdziwym towarzyszem jest kot Percevent, równie dziki i niezależny jak ona. Violette nie stroni od wina, przygodnego seksu czy dobrej zabawy przy okazji lokalnych świąt. Ale ten pogodny świat ma drugie dno, w postaci pogardy porządnych obywateli, przemocy i gwałtu. Komiks to mieszanina okrutnego realizmu wiejskiego życia rodem z Chłopów Reymonta i poezji kiedy z bohaterką podziwiamy krajobraz zmieniających się pór roku.

tendre violette citadelle

Tendre Violette to dzeło dwójki belgijskich autorów które ukazywało się początkowo w odcinkach w magazynie A Suivre Castermanna, potem dopiero zebranych w albumach. Gérard Dewamme, scenarzysta komiksu nie stworzył wielu komiksów i Tendre Violette to jego najbardziej znane dzieło. Rysownik, Jean – Claude Servais to twórca dużo bardziej pracowity i znany. Jego delikatna, realistyczna ale lekka i finezyjna kreska szczególnie dobrze pasuje do historii fantastycznych, lekko lirycznych czy baśniowych. Rysownik tworzy jednak głównie historie obyczajowe połączone z kryminałem czy sensacją, z akcją często osadzoną na prowincji, rysuje głównie do własnych scenariuszy i z tego co zdarzyło mi się przejrzeć nie są to historie rewelacyjne, rysownik ten jest niestety przeciętnym scenarzysta.

pourlamourdeguenievreseriep_

Plansza z komiksu Pour l’amour de Guenièvre

Najlepiej jednak wypada w klimatach baśniowo – onirycznych, jak w zbiorku Pour l’amour de Guenièvre.Większość jego komiksów powstaje w kolorze co niestety odciąga uwagę od głównego atutu rysownika, jego realistycznej, pełnej szczegółów ale bardzo czytelnej kreski.

tendreviolette 5

Tendre Violette to komiks nierówny, najlepsza jego część to pierwsze historie, krótkie nowelki pokazujące epizody z życia głównej bohaterki i, widzianej jej oczami, całej społeczności. Początkowy sukces serii spowodował że komiks był kontynuowany w pełnometrażowych albumach. Te historie jednak nie są już tak satysfakcjonujące bo to co najlepsze w cyklu rozmyło się w historiach dość banalnych i często spotykanych w beletrystyce, niepotrzebnych intrygach kryminalnych czy obyczajowych. Scenarzysta nie był w stanie stworzyć na poziomie intrygi nic co dorównywałoby klasą jego pierwszym opowieściom które skoncentrowane były na opisywaniu społeczności i głównej bohaterki, jej życia i charakteru. Przez całą jednak serię komiks utrzymuje miks liryzmu przeplatanego brutalnym realizmem stosunków międzyludzkich.servais-3

Oryginalnie czarno biały biały komiks został w kolejnych edycjach pokolorowany co zniszczyło w znacznym stopniu jego wyjątkowość i czar. Ostatnio jednak wydawnictwo Dupuis zaczęło reedycję całej serii w wydaniach zbiorczych w oryginalnej wersji czarno białej. Jeżeli nawet całość serii nie jest godna uwagi, chyba że naprawdę polubiliśmy główną bohaterkę, z pewnością warto sięgnąć po pierwszy tom reedycji, zawierający początkowe opowieści ze znakomitymi ilustracjami Jean- Clauda Servais.

okładka t v

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s