Komiks- co we Francji piszczy VI

Krótki przegląd tego co działo się ostatnimi czasy na rynku frankofońskim.

Autoroute_Coffret_45821_zoomed

Ostatnimi czasy ActuaBD opublikowała sporo interesujących wywiadów z twórcami komiksowymi. Alex Alice przeszedł daleka drogę od czasu Trzeciego testamentu. Od roli ilustratora cudzych scenariuszy do pełnoprawnego twórcy autorskich komiksów. Wraz z dyptykiem Château des Étoiles Alex Alice zmienił też  styl graficzny. chateau etoilesW nowej serii, przeznaczonej dla czytelnika młodszego niż poprzednie cykle w których maczał pędzel, rysownik zrezygnował z nakładania tuszu na swoje plansze co daje grafice komiksów ze świata Gwiezdnego zamku specyficzny klimat. Po zakończeniu pierwszego dyptyku seria będzie kontynuowana w postaci albumów umieszczonych w uniwersum znanym z pierwszego dyptyku. Prace nad pierwszym komiksem maja się zacząć po zakończeniu prac nad kolejnym albumem z cyklu Julian, prequelu do Trzeciego testamentu. Alex Alice wspomina w wywiadzie dla ActuaBD że świat Gwiezdnego zamku będzie towarzyszyć twórcy i czytelnikom przez wiele kolejnych lat.
Juan Díaz Canales i Rubén Pellejero to para twórców odpowiedzialna za tworzenie kontynuacji serii Corto Maltese. Tej jesieni ma ukazać się kolejny tom nowych przygód Corto Maltese a Canales pracuje nadal nad kolejnym Blacksadem, wciąż planowanym jako dyptyk ale chyba przekonanie scenarzysty co do tej formy wydania następnego Blacksada słabnie, sądząc z tonu wywiadu. Na początku 2018 roku ma się też ukazać komiks którego akcja rozgrywa się w Nowym Jorku w latach czterdziestych czy pięćdziesiątych dwudziestego wieku. Scenarzysta napisał ten komiks wraz ze swoja zona a zilustrował go Antonio Lapone.

duke cover
Hermann, poza wydaniem kolejnego one shota, Le Passeur, stworzonego wraz synem Yvvesem, rozpoczął nowa serie westernowa. Duke, którego pierwszy tom, La Boue et le Sang (Bloto i krew) ukazał się już we Francji wpłynie na plany twórcy, który wydawał dotąd dwa tomy rocznie, nowy album z serii Jeremiah i one shota. Odtąd Hermann planuje wydawać co roku jeden tom serii Duke i jeden inny album. Oznacza to, wedle slow Hermanna, ze spadnie częstotliwość ukazywania się nowych albumów Jeremiaha.
Po śmierci Gillesa Chaillet, scenarzysty i rysownika cyklu Vasco opublikowano jeszcze dwa albumy serii, oparte na oryginalnych pomysłach Chailleta i jego szczegółowym scenariuszu. Nowy album, zatytułowany Les Citadelles de sable (Cytadele z piasku) będzie dziełem całkowicie oryginalnym stworzonym do scenariusza Luca Révillon. Scenarzysta nie jest kompletnym debiutantem, ten były nauczyciel i pasjonat historii współtworzył kilka albumów komiksu historycznego, znał się tez z Gillesem Chaillet od dawna. W wywiadzie zdradza też że początkowo akcja Vasco miała rozgrywać się w epoce Cesarstwa Rzymskiego, jednak pod wpływem nalegań wydawcy Chaillet przeniósł ją w inną epokę, do trzynastowiecznych  Włoch. Nowy scenarzysta serii pojawia się, co ciekawe, w dziesiątym tomie Vasco jako inkwizytor Eudes de Beaufort.
Akcja najnowszego albumu rozgrywa się w Maroku. Dwa kolejne albumy to dyptyk I Pittori, Affaires lombardes do którego scenariusz został już ukończony a akcja dzieje się we Włoszech. Akcja kolejnego tomu ma być osadzona w Rosji.
Jean Dufaux, przy okazji publikacji ostatniego, trzynastego tomu serii Djinn wspomina o swoich pracach nad drugim cyklem serii Drapieżcy. Pracuje nad nią wspólnie z Enrico Marinim ale narysowana zostanie przez innego rysownika.

Yves-Swolfs przy okazji omawiania kontynuacji Księcia nocy twierdzi ze opierając się na epilogu tomu szóstego rozważał dwie ścieżki którymi mógłby podążyć dalszy ciąg opowieści. Jedna z nich to wspomnienia znalezione przez Vincenta w bibliotece zamku Kergana i które są obiektem kontynuacji rozpoczętej w tomie siódmym. Mimo że rysownik stworzył ilustracje do tomu siódmego osobiście, tomy osmy i dziewiąty zostaną zilustrowane przez rysownika Timothée Montaigne.
Druga ścieżka to losy prochów Vincenta i Kergana zamkniętych w jednej urnie i wywiezionych do nazistowskich Niemiec w 1933 roku. Swolfs stworzył już scenariusz tej opowieści, nie jest w stanie jednak znaleźć rysownika który by ja zilustrował. Opowieść jest przewidziana na trzy do sześciu tomów a akcja ma rozgrywać się sto lat po zakończeniu oryginalnej historii. Ponadto Swolfs rozpoczął prace nad nowa serią komiksową, westernem którego akcja osadzona jest w USA tuż  przed wybuchem wojny secesyjnej.
Bedu był w Polsce i udzielił kilku wywiadów wiec to pewnie nie nowość dla nikogo że twórca pracuje nad nowa seria komiksowa, osadzoną w realiach Średniowiecza, dużo brutalniejsza i mroczniejsza niż Hugo, przeznaczona dla nastolatków i dorosłych raczej niż dla dzieci, mniej ma w niej tez pojawiać się wątków humorystycznych. Akcja opowieści ma być osnuta wokół wątku smoków a w wersji optymistycznej jej publikacja może nastąpić już w 2018 roku.
W długim wywiadzie dla ActuaBD Bourgeon opowiada o wielu ciekawostkach związanych ze swoja kariera, potyczkach z cenzura podczas rysowania Brunelle i Colina oraz pierwszego cyklu Pasażerów wiatru. Wspomina miedzy innymi że rysunek półnagiej Mariotte z trzeciego tomu Towarzyszy zmierzchu powstał oryginalnie na zamówienie Playboya. Ujawnia tez jak zbierał materiały do swoich serii historycznych, budując makiety statków i zamków, ale także szyjąc elementy strojów niektórych postaci. Zapowiada tez ze nie zamierza rezygnować z pracy nad komiksami ale efekty jego pracy poznamy najwcześniej za kilka lat. Nie zdradza tez tematyki swojego kolejnego dzieła.
W wywiadzie poświęconym głownie jego wariacji na temat Myszki Miki Regis Loisel wspomina tez o pracach nad kolejnym tomem kontynuacji W Poszukiwaniu Ptaka Czasu do którego rysunki tworzy David Etien.Retour1_Cover_45272_zoomed

Les Humanoïdes Associés. Rysowniczka Szklanych mieczy, Laura Zuccheri, publikuje w wydawnictwie Les Humanoïdes Associés adaptacje powieści SF Roberta Silvenberga W dól do ziemi jako Retour sur Belzegor. Scenariusz do pierwszego tomu (z dwóch zaplanowanych) napisał Philippe Thirault. Poza tym niewiele dzieje się u tego wydawcy który zajmuje się głównie odcinaniem kuponów od swoich starych sukcesów, publikując czwarty już tom kontynuacji Metabarona i album L’Incal : Les Mystères de l’Incal, opowiadający o kulisach znanego cyklu. Poza tym dla fanów zawsze modnych klimatów post-apokaliptycznych trylogia L’Autoroute sauvage brzmi jak dobra propozycja, przynajmniej graficznie bo Zhang Xiaoyu ma dość przyjemną i efektowną kreskę, choć z felerami. Seria jest adaptacją bardzo swego czasu popularnej wśród fanów trylogii SF wydanej w drugiej połowie lat siedemdziesiątych przez wydawnictwo Fleuve Noir w mającej doskonałą reputację serii Anticipation. Przykładowe plansze można zobaczyć tutaj.

Dargaud zorganizował rok Valeriana z okazji premiery filmu Luca Bessona. Impreza obejmuje głównie reedycje albumów serii, z ciekawostek warto odnotować zapowiadaną publikację powieści z uniwersum Valeriana napisanej przez Pierre Christina, zatytułowanej Valerian: Paradizac, la Ville Cachée. W kwietniu 2015 w wywiadzie dla ActuaBD Miezeres opowiadał o swoich pracach nad kolejnym tomem nowelek komiksowych z przygodami Valeriana i Laureliny. Nie słychać jednak nic o nowej publikacji, choć Dargaud pokazał swoje plany co do Valeriana jedynie do lata tego roku. Być może na jesienne rentre Dargaud ogłosi publikacje nowego tomu.
Le Lombard opublikuje 5 maja gratkę dla graczy, komiks nawiązujący do gry Benoit Sokala, Syberia. Za grafike w albumie odpowiada Johann Blais. Przykładowe plansze tutaj.

sokal syberia
Bastien Vivès z kolei napisał i zilustrował kolejny komiks, Une Soeur. Casterman opublikuje go w przyszłym miesiącu.
Dupuis opublikuje 30 czerwca siódmy już z kolei tom serii Marzi, zatytułowany Nouvelle vague. Akcja komiksu rozgrywa się w Polsce w czasach upadku ZSRR i jednocześnie wchodzenia głównej bohaterki w dorastanie. Początek albumu można obejrzeć pod tym adresem.
Już  2 czerwca za to ukarze się dziesiąty tom Ralpha Azhama, zatytułowany Un feu qui meurt. Przykładowe plansze tutaj.
Glenat publikuje pierwszy tom kolejnej serii Jodorowsky’ego Les Chevaliers d’Héliopolis – tom pierwszy- Nigredo, l’oeuvre au noir, zawierającego klasyczne watki tego scenarzysty. Autorem grafiki jest znany z Barakudy Jérémy. heliopolis jodorovskyTrzecim tomem zakończy się też kontynuacja Białego Lamy tego samego scenarzysty z rysunkami Bessa – Legenda Bialego lamy, Królestwo pod ziemią. Opis tego tomu jest tak idiotyczny ze nawet nie chce mi się go streszczać. Album jest zapowiedziany na 31 maja tego roku.
Christophe Blain powrócił po kilku latach przerwy do jednej ze swoich najlepszych serii komiksowych, cyklu Gus. W styczniu ukazał się czwarty tom tego westernu zatytułowany Happy Clem. Przy okazji publikacji autor wspomina ze dość szybko powinien powstać kolejny tom tego cyklu. Zapytany o Pirata Izaka odpowiedział że napisał już scenariusz do kolejnego tomu, pracuje nad dokumentacja graficzną i chciałby wydać kolejny album serii jak najszybciej. Czyli można sobie robić nadzieje.
Wydawnictwo Paquet, którego komiks Angel Wings opublikowano w Polsce to wydawca szwajcarski. Do niedawna jego głównym polem zainteresowania były komiksy które można określić mianem “lotnicze” i “samochodowe” których reprezentantem jest Angel Wings wydany przez Scream (nawiasem mówiąc autor planuje kolejna trylogie w serii Angel Wings, z akcją przeniesioną na Pacyfik). Od jakiegoś czasu Paquet rozbudowuje swój katalog i urozmaica go o komiksy SF, Fantasy czy przygodowe. Sięga także po klasyki które zniknęły już z rynku lata temu. Takim klasykiem jest seria wydana oryginalnie bodaj przez Castermana, La malédiction des sept boules vertes (Klątwa siedmiu zielonych kul) do scenariusza i z rysunkami Laurenta Parceliera. Zilustrowana w stylistyce ligne claire, z ciekawymi kolorami i niezłym scenariuszem, to naprawdę niezłe fantasy które doczekało się kontynuacji w postaci komiksu Guilio et le drôle de monde (Gulio i dziwny świat) gdzie główny bohater poprzedniego cyklu spotykał diabła i poszukiwał tajemniczego klucza odwiedzając fantastyczne oberże w rożnych światach alternatywnych. Obie serie, z błogosławieństwem autora, zostały umieszczone w sieci i można je pobrać jako PDF z tej strony. Kiedyś napisze coś więcej o tej serii to to jeden z moich ulubionych klasyków francuskiego, trochę staroświeckiego komiksu z lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych obok Kronik Panchrysii Ferry’ego i Pombala.

ardennois

Ciekawie wygląda też seria fantasy L’Épée d’Ardenois w której wybraniec (który to już raz w fantasy)ratuje swój świat uczłowieczonych zwierząt. Młody zajączek, Garen, marzy by zostać rycerzem by w przyszłości zmierzyć się z tajemniczym rycerzem w czarnej zbroi i oczywiście ocalić swój świat czy tez królestwo. Nie czytałem tej serii ale jest ona na mojej liście „kiedyś, jak nadarzy się okazja to kupie i spróbuję” bo mam generalnie słabość do komiksów fantasy. Willem, scenarzysta i rysownik cyklu jest niezłym rzemieślnikiem i dobrze się czuje w klimatach gatunkowych, sądząc po tych kilku albumach serii Vieille bruyère et bas de soie, jego wiktoriańskiego humorystycznego kryminału, które zdarzyło mi się przeczytać.


Całkiem niezłe opinie zbiera też  inna seria wydawcy, post-apokaliptyczne Gung ho. Post-apokaliptyczna saga osadzona w niedalekiej przyszłości, w Europie, z elementami fantastycznymi i  naprawdę dobrze wyglądającą grafiką. Seria, przewidziana na 5  tomów jest tworzona przez dwóch twórców z Niemiec, Thomasa von Kummant który odpowiada za stronę graficzną podczas gdy Benjamin von Eckartsberg tworzy scenariusz.

22 czerwca Futuropolis opublikuje 4 tom serii Urban Luca Brunschwiga i Roberto Ricciego. Ma to być, wedle wydawcy, przedostatni tom cyklu.
Z innych publikacji wydawcy ciekawie prezentuje się cykl L’Or (Złoto) osadzony w Gujanie Francuskiej początku tego tysiąclecia z nielegalnym poszukiwaniem złota jako główną osia akcji. Scenariusz pisze Stéphane Piatzszek a za rysunki i kolory odpowiada Frédéric Bihel.


W listopadzie 2016 roku Futuropolis wydało trzeci tom Najlepszych wrogów, autorstwa Jean-Pierre’a Filiu et Davida B. Tom obejmuje lata od 1984 do 2013.
W Gallimard Winshluss, znany ze swojej autorskiej wizji opowieści o Pinokiu, opublikował jesienią 2016 roku kolejny komiks zawierający wątki bajkowe pokazane w oryginalny sposób w albumie pod tytułem Dans la forêt sombre et mystérieuse (W lesie mrocznym i tajemniczym).
Również jesienią zeszłego roku Juan Diaz Canalès, scenarzysta Blacksada, opublikował komiks do którego wykonał również rysunki. Au fil de l’eau, kryminał z elementami obyczajowymi i całkiem nieźle prezentującą się grafiką.

au fil

Canales w roli rysownika.
Jeżeli jesteśmy przy wznowieniach to warto wspomnieć ze Akileos wydał tym miesiącu zbiorcze wydanie serii Anita Bomba którą Cromwell zilustrował do scenariusza Erica Gratien. Seria ukazała się oryginalnie w połowie lat dziewięćdziesiątych i była sporym sukcesem dla rysownika. Komiks nie był może zbyt ambitny ale nawet zabawny. Przygody tytułowej włamywaczki kochającej materiały wybuchowe, która w towarzystwie Mistrza i Siga 14, robota o wielokrotnym rozdwojeniu jaźni starała się przeżyć w steampunkowo- futurystycznym i naprawdę wrogim wszechświecie mają swój urok w czym spora zasługa rysownika i jego oryginalnej wizji świata przyszłości. Wydanie ma lekko pomniejszony format w stosunku do oryginału.

CouvIntAnita-725x1024
Mosquito kontynuuje wydawanie Toppiego z kolejnym albumem, Momotaro, zbierającym kilka opowieści osadzonych w średniowiecznej Japonii. Niedawno wydawca wznowił inny album rysownika, Warramunga, z nowelkami osadzonymi w Afryce.
Mossquito wydało tez wydany oryginalnie przez Bonelli we Włoszech komiks z serii Tex Willer, Le Héros et la légende, narysowany przez Serpieriego który wrócił z tej okazji do swojej ulubionej westernowej konwencji.
Ciekawy jest przypadek wydawnictwa Sandawe które działa na zasadzie crowdfundingu, zupełnie jak Wspieramto. Autorzy którzy z rożnych względów nie wydali swoich albumów w regularnych wydawnictwach przychodzą ze swoimi albumami do Sandawe które organizuje zbiórkę na publikacje. I to chyba dość udana formuła bo wydawnictwo ma na koncie serie komiksowe składające się z kilku albumów. Trzeba jednak powiedzieć ze projekty Sandawe są generalnie komercyjne, po pobieżnym rzucie oka na stronę wydawcy widać że dominują albumy gatunkowe, SF, horrror, thriller. Takie jak na przykład Hell West.

Jesienią  zeszłego roku Guy Delisle opublikował w Dargaud swój największy jak dotąd objętościowo album, S’enfuir. Récit d’un otage (Uciec. Opowieść zakładnika). Album liczy ponad 400 plansz i powstawał przez ponad piętnaście lat w ścisłej współpracy z bohaterem opowieści, Christophe André który był przez 111 dni zakładnikiem w Czeczenii.

1.-Guy-Delisle-Senfuir-récit-dun-otage-couverture

Advertisements

4 thoughts on “Komiks- co we Francji piszczy VI

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s