Serpieri Opere Prime

Włoski rysownik Paolo Eleuteri Serpieri znany jest przede wszystkim jako twórca Druuny, komiksu pornograficznego w konwencji SF połączonej z postapo. Jak chyba każdy ja też po raz pierwszy usłyszałem o Serpierim w związku z Druuną, ale sukces tego komiksu jest cokolwiek przypadkowy bo wielką miłością artysty jest komiks westernowy, od którego zaczynał swoją karierę komiksiarza. Nie jestem fanem Druuny, mimo kilku podejść nigdy nie dotarłem dalej niż drugi tom jej przygód ale, dość przypadkowo, dałem szansę wczesnej twórczości włoskiego autora, opowieściom zebranym w kolekcji Opere Prime (Pierwsze Dzieła) wydawnictwa Grifo Edizioni.

opere_prime006

Urodzony w 1944 roku Serpieri studiował architekturę i sztukę, jak wielu rysowników komiksowych, choćby Schuiten czy Micheluzzi. Zajmował się malarstwem aż do roku 1975, kiedy jego znajomy Michele Mercurio, współwłaściciel wydawnictwa Euro zaproponował mu udział w nowym przedsięwzięciu. Euro wydawało popularne fotokomiksy i postanowiło rozszerzyć działalność o prawdziwe komiksy. Nowy dwutygodnik komiksowy, Lanciostory, miał publikować krótkie historie obrazkowe różnych gatunków, od kryminału poprzez western aż po fantastykę. Wszystkie historie miały być rysowane kreską realistyczną. Tak zaczęła się trwająca aż po dziś dzień przygoda Serpieriego z komiksem.

Zgodnie z linią programową pisma Serpieri zaczął tworzyć komiksy o różnorodnej tematyce rysowane realistyczną kreską. Początkowo były to historie kryminalne czy fantastyczne bardzo szybko jednak tematyka komiksów zdryfowała w kierunku ulubionego przez Serpieriego westernu. Aż do powstania Druuny w 1985 Serpieri rysował niemal wyłącznie komiksy westernowe. Ukazywały się one w różnych magazynach publikowanych we Włoszech, oprócz wspomnianego Lanciostory także w magazynach Scorpio czy L’Eternauta. W tym ostanim zresztą w 1985 roku zadebiutowała Druuna. Opere Prime, seria sześciu albumów, zbiera historie stworzone w większości w latach siedemdziesiątych, od debiutu rysownika aż po początek lat osiemdziesiątych. Wszystkie historie są w czerni i bieli, poza dwoma ostatnimi, Człowiek który nie miał kciuków i Szaman.storie_del_far_west

Jako debiutanckie komiksy opowieści zebrane w tych sześciu tomach prezentują dobry poziom pod względem technicznym. Rysunki Serpieriego są od pierwszej nowelki w pełni profesjonalne, aczkolwiek brak im wyrazistego stylu. We wstępie wspomniane są inspiracje rysownika, głównie rysunkami Jose Luisa Salinasa, Arturo Del Castillo czy, przede wszystkim, Alberto Brecci. W przypadku komiksów Serpieriego zebranych w tej kolekcji, szczególnie w pierwszych jej tomach trudno mówić jednak o inspiracji, było to raczej proste kopiowanie prac Brecci, który stał się popularny we Włoszech po publikacji jego prac na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, głównie Eternauty i Mort Cinder ale także Vito Nervio.lanciostory5-26-001fc

Debiutancka opowieść Serpieriego, L’Antica Maledizione (Starożytna klątwa) ukazała się w zerowym numerze Lanciostory na początku 1975 roku. Graficznie większość nowelki jest dokładną kopią prac Brecci z okresu kiedy tworzył Mort Cindera, aż po skopiowanie konkretnych kadrów czy wizerunków postaci z komiksu Brecci. Trzeba też powiedzieć że kadry skopiowane z Brecci to najlepsza graficznie część komiksu. Niektóre kadry Serpieriego są sztywne i wyglądają sztucznie, szczególnie ludzkie sylwetki, bo tła są narysowane perfekcyjnie, jak przystało na kogoś kto zdobył wykształcenie architektoniczne. Co więcej, scenariuszowo opowieść jest również bardzo podobna do opowieści Brecci, konkretnie do nowelki Grobowiec Lisis z serii Mort Cinder. Obie nawiązują do starożytnego Egiptu i historii kobiet z tego okresu, mają dość podobne rozwiązania fabularne i postaci. W następnej nowelce, Fantasmi di Cera (Woskowe zjawy) pojawia się postać z twarzą Mort Cindera, jakby żywcem wyjęta z komiksu Brecci i Oesterhelda.lanciostory-00-14-04-75-l-ancienne-malediction-l-antica-maledizione

Kilka kolejnych nowelek ma podobną tematykę, łączącą intrygę kryminalną czy sensacyjną z odrobiną grozy czy fantastyki. Już w 1975 roku pojawiają się w Lanciostory pierwsze westerny Serpieriego. Nie oznacza to jednak że jego twórczość stała się bardziej oryginalna, zmieniło się jedynie źródło inspiracji. Breccię zastąpił Hugo Pratt i jego, bardzo w tym czasie popularna seria Sargento Kirk (Sierżant Kirk) która powstała w Argentynie w latach pięćdziesiątych do scenariuszy Oesterhelda. Na potrzeby rynku włoskiego Pratt narysował opowieść od początku i opublikował w magazynie Sargento Kirk. We Włoszech dość popularne jest nazywanie magazynów komiksowych od tytułu popularnych serii czy głównej postaci popularnych komiksów, stąd wzięły się na rynku włoskim takie magazyny komiksowe jak Sargento Kirk, L’Eternauta czy Corto Maltese. Trzeba powiedzieć że pierwsze westerny Serpieriego czerpały pełnymi garściami z komiksu Pratta, zarówno graficznie jak i scenariuszowo. Można też dodać że rysunki Serpieriego, mimo że dość dobre technicznie miały swoje wady, przede wszystkim sztywność postaci które bardziej przypominają ilustracje niż grafiki komiksowe. Widać też w nich przeładowanie kreską, szczególnie jeżeli porówna się je z rysunkami Pratta w Kirku. Pratt był minimalistą, nie ma w jego rysunkach nawet jednej niepotrzebnej kreski podczas gdy ilustracje Serpieriego są nimi wypełnione po brzegi. W miarę upływu czasu kreska Serpieriego się wyrabia, ale jego styl wykrystalizował się dopiero w połowie lat osiemdziesiątych, w czasach kiedy powstała pierwsza opowieść o Druunie.lanciostory-30-10-11-75-main-au-colt-mano-alla-colt

Jeżeli chodzi o scenariusze komiksów zebranych w Opere Prime, nie wyróżniają się one niczym szczególnym. Jak wspomniałem, niewesternowe opowieści Serpieriego są często mocno inspirowane Breccią, a więc pośrednio Oesterheldem który tworzył scenariusze do Mort Cinder i Eternauty ale także stworzył serię Sierżant Kirk. Scenariusze Serpieriego są w miarę poprawnie skonstruowane, często używa on w nich najróżniejszych zabiegów technicznych, jak retrospekcje czy nagłe zwroty akcji, gra z oczekiwaniami czytelnika. Nie wszystkie kończą się też klasycznym happy endem. Z drugiej strony jego scenariusze rzadko wychodzą też poza schematy gatunku. Niemniej jest kilka nowelek w zbiorze których atutem jest scenariusz jak przewrotne Troppo Caldo a Tombstone (Za gorąco w Tombstone). Częściej jednak scenariusze są przewidywalne, z wątkami wielokrotnie przerabianymi na różne sposoby w kinie czy komiksie. Komiksy napisane przez Ambrosio, Szaman i Człowiek który nie miał kciuków nie podnoszą komiksów Serpieriego na wyższy poziom, choć trzeba przyznać że szczególnie w Człowieku który nie miał kciuków widać rękę profesjonalisty, w sposobie poprowadzenia opowieści, fakcie że tytułowa postać nie jest tak naprawdę głównym bohaterem nowelki. Muszę przyznać że nie jest to do końca zły komiks. Ale już Szaman jest dość sztampową opowieścią o zdradzie i zemście z dodanymi elementami grozy.lanciostory-35-15-12-75-le-sentier-des-squaws-il-sentiero-delle-squaws

Ogólnie rzecz biorąc pierwsze komiksy Serpieriego to dzieła w miarę dojrzałe pod względem technicznym, nie ma tam błędów typowych dla debiutantów komiksowych jeżeli chodzi o rysunek jak i scenariusz. Brakuje im jednak oryginalności i indywidualności jakich należałoby oczekiwać po prawdziwie dojrzałym artyście. Ja nie jestem do końca usatysfakcjonowany tym co znalazłem w kolekcji i już raczej nie dam Serpieriemu trzeciej szansy. Ale jeżeli ktoś lubi klasyczne westerny czy nawet spaghetti westerny to powinien znaleźć w komiksach Serpieriego wiele rzeczy które mu się spodobają, oczywiście tak długo jak nie zależy mu na oryginalności komiksów jakie czyta. Może powinienem wziąć pod uwagę fakt że Opere Prime zbiera nowele z początków kariery rysownika, późniejsze opowieści, zebrane w serii Storie del West mogą prezentować wyższy poziom, przynajmniej graficznie.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s