Gwiezdne przygody Roco Vargasa

Tak zatytułowany komiks może oferować tylko jedno, przygodową fantastykę w podaną w sosie retro pastiszu opowieści komiksowych pierwszej połowy dwudziestego wieku, ze szczególnym wskazaniem na Flash Gordona Alexa Raymonda i Terry and the Pirates Miltona Caniffa. Hiszpański artysta i twórca komiksowy Daniel Torres napisał scenariusz i zilustrował ośmiotomową serię komiksową retro futurystycznych przygód kosmicznego poszukiwacza przygód Roco Vargasa. Torres stworzył swój komiks używając stylu ligne claire, bardziej jednak popularnym we Francji a przede wszystkim w Belgii niż w jego rodzinnej Hiszpanii.Javier Urra

 

Rysownik i scenarzysta serii urodził się w Walencji w 1958 roku. Opublikował sporo komiksów, głównie fantastycznych, zarówno w Hiszpanii jak też we Francji. Dość dobrze czuje się w konwencji SF, między innymi komiksy Ósmy dzień czy Czarna jest zima. Jego najbardziej znanym dziełem jest seria SF Roco Vargas, składająca się z ośmiu albumów stworzonych w dwóch etapach, pierwsze cztery albumy w drugiej połowie lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku a kolejne cztery na początku lat dwutysięcznych. W rezultacie albumy poszczególnych cykli różnią się od siebie na poziomie zarówno scenariusza jak też rysunku. Całość jednak jest jednakowo zabawną i wciągającą lekturą.
Komiks był niedostępny na rynku francuskojęzycznym od końca ubiegłego wieku, to samo dotyczy wydania angielskojęzycznego, które obejmowało, zdaje się, cztery pierwsze albumy serii i jest teraz trudno dostępne. W 2015 roku jednak dość małe i niszowe wydawnictwo La boîte à bulles opublikowało całość cyklu w języku Moliera. Uznałem że to rewelacyjna okazja żeby poznać całą serię z którą miałem dość pobieżną styczność kilkanaście lat temu w kupionym okazyjnie tomie amerykańskiego wydania.


Aventures sidérales de Roco Vargas (Gwiezdne przygody Roco Vargasa), jak brzmi francuskojęzyczna wersja tytułu serii, to pulpowa opowieść rozgrywająca się w Układzie Słonecznym zasiedlonym przez ludzi oraz, między innymi, Marsjan i inne kosmiczne rasy. Świat przedstawiony w komiksie jest oczywiście bardzo umowny, oparty na pulpie lat trzydziestych, nie mając wiele wspólnego z rzeczywistością. Akcja komiksu rozgrywa się w latach osiemdziesiątych dwudziestego wieku oraz wcześniej, w retrospekcjach. Nie rozpoznalibyśmy jednak w scenerii komiksu świata jaki znamy czy znaliśmy w latach osiemdziesiątych. Jest to raczej wariacja na temat tego jak miałby wyglądać świat lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku wedle twórców pulpowych magazynów lat trzydziestych, ze stylistyką i techniką pokazywanymi w komiksie opartymi na tychże wyobrażeniach. Torres świadomie używa estetyki i wyobrażeń złotych lat SF aby przedstawić historię która nie mogłaby powstać w latach osiemdziesiątych, kiedy rysował swój komiks.
Armando Mistral jest twórcą popularnych książek SF w świecie żywcem wyjętym z powieści pulpowej, sam będąc jednocześnie karykaturą bohaterów podobnych opowieści. Żyje dostatnio na Ziemi nękanej problemami, szczególnie brakiem wody. Właściwa akcja serii rozpoczyna się w momencie kiedy na horyzoncie pojawia się profesor Pierre Covalsky, który odkrył sposób na rozwiązanie problemu braku wody na Ziemi. Ma ona zostać, wedle jego planu, sprowadzona z Trytona. Oczywiście nie każdemu podoba się takie rozwiązanie, w szczególności władzom Saturna które miały być głównym dostawcą wody dla Ziemi. Okazuje się że Armando Mistral, zanim został pisarzem był znanym kosmicznym pilotem i kosmicznym awanturnikiem znanym jako Roco Vargas. Wraz z Chico Panamą i Saxxonem tworzyli grupę gwiezdnym pilotów i poszukiwaczy przygód gotowych na każde ryzyko. Zmuszony przez okoliczności musi wrócić do starych przyzwyczajeń, walcząc ze szpiegami, tocząc kosmiczne bitwy, rozwiązując kryminalno szpiegowskie zagadki i opędzając się od pięknych kobiet, w różnej kolejności a czasem symultanicznie.

Pierwsze cztery tomy opowieści są ze sobą powiązane fabularnie, narracja toczy się jednak dwutorowo. Jednocześnie z akcją właściwą poznajemy w retrospekcjach dzieje Roco Vargasa i jego przyjaciół w czasach kiedy poznał Pierre Covalsky’ego i rozpoczynał swoją przygodę z kosmosem. Komiks, biorąc pod uwagę jego pulpową naturę jest zaskakująco dojrzały. Roco Vargas zrezygnował z kosmicznych przygód ponieważ kosmos okazał się mniej ekscytujący niż wyobrażenia o nim. Dlatego zostaje pisarzem SF, gdzie może sięgnąć wszędzie i osiągnąć wszystko co tylko sobie wyobrazi.9788484313373_pg
Seria jest pełna odwołań do klasyki komiksu przygodowego. Wizualnie wiele zawdzięcza cyklowi gazetowemu Flash Gordon, szczególnie jeżeli chodzi o wygląd statków kosmicznych czy pojazdów. Drugim ważnym źródłem inspiracji, szczególnie dla postaci i lokacji, jest seria Terry i piraci Caniffa. Główny bohater komiksu Torresa jest wzorowany na postaci Pata Ryana, jednego z głównych bohaterów, jeżeli nie głównego bohatera, tej serii. W pierwszym cyklu pojawia się kilka postaci będących parodiami bohaterów serii Terry i piraci, takich jak Chopstick Joe czy Dude Hendricks. W różnych punktach opowieści pojawiają się też dużo bardziej bezpośrednie nawiązania, jak młody Roco Vargas trzymający pod pachą komiks Flash Gordon czy spotkanie w barze noszącym nazwę Bohater i Piraci. Co jest jednak najważniejsze, wszystkie te pastiszowe nawiązania i gry konwencją nie zdominowały opowieści, są tylko zabawnym uzupełnieniem akcji i dodatkową warstwą obcowania z historią. Historią która jest wciągająca, rozgrywa się w szybkim tempie, jest logiczna i wewnętrznie spójna. A na dokładkę, niesie też w sobie przesłanie.
Powstały na początku dwudziestego pierwszego wieku drugi cykl przygód Roco Vargasa był dość podobny stylistycznie do tego do czego przyzwyczaił nas Torres w pierwszej serii. Pojawiły się jednak pewne zmiany. Przede wszystkim, mimo że komiks zachował swoją pastiszową stylistykę, główny temat opowieści był poważniejszy, zajmując się problemem sztucznej inteligencji i jej związku z ludźmi. Odwołania do klasyki komiksu zostały zastąpione odwołaniami do klasyki literatury SF, w szczególności Asimova i jego praw robotyki ale także do Raya Bradburego czy klasyka pulpy SF, E. R. Burroughsa. Mimo poważniejszego tonu, przygody Roco Vargasa nie tracą w drugiej serii nic ze swojej atrakcyjności, przyciągając uwagę szybką akcją i kryminalną intrygą w trochę bardziej futurystycznym świecie niż ten poznany w pierwszej serii.
Roco Vargas to, przede wszystkim, seria przygodowa, odwołująca się do małego chłopca w każdym z nas, wielbiciela fantastyki w jej klasycznym wydaniem i zawiedzionego faktem że kosmos nie wygląda tak jak to przedstawiali pisarze tacy jak Asimov, Burroughs czy niewspomniany w komiksie Doc Smith. Jednocześnie jednak jest to świadomy pastisz tych wyobrażeń a głównym atutem komiksu jest nie jego archaiczność, która jest tylko stylowym wyborem ale wartka akcja i kilka głębszych obserwacji na temat ludzi czy społeczeństwa. Torres jednak nigdy nie traci z oczu głównego celu komiksu jakim jest dostarczanie rozrywki. Graficznie komiks jest również atrakcyjny, łącząc sprawnie ligne claire z estetyką pulpowego komiksu lat trzydziestych ubiegłego wieku, szczególnie Miltona Caniffa. Fani kryminału, fantastyki czy trochę staroświeckiej space opery znajdą tu coś dla siebie. Wszystko to połączone wyjątkowo sprawnie przez twórcę który potrafi i lubi opowiadać historie.

Daniel_Torres_Comic_903
Seria Roco Vargas Daniela Torresa
Tritón (1984) Tryton
El misterio de Susurro (1985) Tajemnica Szepcącego
Saxxon (1986) Saxxon
La estrella lejana (1987) Daleka gwiazda

El bosque oscuro (2000) Tajemniczy las
El juego de los dioses (2004) Gra bogów
Paseando con monstruos (2005) Spacer z potworami
La balada de Dry Martini(2006) Ballada Dry Martini

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s