Dobranoc Punpun

Inio Asano
Bonne Nuit Punpunminiature_punpun_3
Inio Asano to twórca który, dzięki wydawnictwu Hanami, jest w Polsce całkiem dobrze znany. Jego opowieści to, z reguły niezłe komiksy, reprezentujące mangę dla dojrzałego czytelnika. Dotąd Asano prezentował krótsze formy komiksowe, jak zbiór opowiadań Osiedle Promieniste czy dwutomowego Solanina. Również nieznane w Polsce serie twórcy nie należą do tasiemców. To się jednak zmieniło wraz z publikacją cyklu Dobranoc Punpun, nowego, wielotomowego dzieła rysownika. Długość opowieści to niejedyne co odróżnia ten komiks od innych dzieł autora. Jest on też dużo poważniejszy i osobisty w tonie niż inne utwory Asano.

Oyasumi_Punpun_v02_090-091
Bonne Nuit Punpun opowiada o życiu tytułowego bohatera, Punpuna. Początek opowieści zdaje się wskazywać na kolejną serię Asano opowiadającą o dzieciach i nastolatkach. Punpuna poznajemy jako ucznia szkoły podstawowej, z wszystkimi problemami jakie są z nią związane. Poszukiwanie siebie, pierwsze zauroczenia, zabawy z przyjaciółmi. Wszystko to wygląda dość standardowo, szczególnie jeżeli zna się inne mangi autora, gdzie ludzie niedojrzali, nieprzystosowani, dopiero wchodzący w dorosłość są najważniejszymi postaciami. Początkowo wydaje się że takie też ambicje ma autor w tym przypadku. Zamierzenia Inio Asano tym razem okazują się dużo większe a cele ambitniejsze. Czytając serię śledzimy losy Punpuna, jego rodziny znajomych i przyjaciół na przestrzeni wielu lat. Przy czym jest on postacią pełnowymiarową, ze skomplikowaną osobowością, pełną lęków i obaw, zagubioną jak wiele innych postaci w tym komiksie.
Czytając komiks widzimy jak Punpun zmienia się z ucznia szkoły podstawowej a potem średniej w studenta. Widzimy jak dojrzewa i zmaga się z życiem. Jednocześnie, jak to często zdarza się w komiksach Asano, równocześnie śledzimy losy wielu innych postaci, których losy przeplatają się z losami głównego bohatera, czasem jedynie w nieznacznym stopniu, przynajmniej tak nam się wydaje.

picture_pc_164126bf6536ea02aeac8905bdc011871bfbf320
Komiks jest zdecydowanie osobisty, szczególnie w początkowych tomach, gdzie wiele wydarzeń ma wydźwięk bardzo prywatny, jak opowieść o nocnej polucji bohatera. W dalszych tomach mangi również pojawiają się tematy o charakterze osobistym czy bardzo kontrowersyjnym, jak rozwód rodziców, przemoc domowa, śmierć matki, inicjacja seksualna czy morderstwo i przemoc. W tym wszystkim Punpun jest często postacią bez charakteru , niezdecydowaną, często bardziej reaguje na wydarzenia, przystosowuje się do sytuacji niż nią kieruje, jest bezpostaciowy i mdły, co nie znaczy że nie wywołuje emocji, także tych negatywnych.
Ciekawie przedstawia się warstwa graficzna serii. Wiele postaci jak też tła zostały narysowane w stylu do jakiego Inio Asano zdążył przyzwyczaić swoich czytelników we wcześniejszych komiksach. Tła są realistyczne a postaci wystylizowane, lekko wyidealizowane. Sam główny bohater jednak jest rysowany jako abstrakcyjna figura. Co ciekawe, sposób rysowania Punpuna zmienia się zależnie od jego charakteru czy sytuacji w jakich się znajduje. .W chwilach kiedy popełnia on podłości czy zdradza przyjaciół jego postać zmienia się z jasnej w ciemną czy też przyjmuje najróżniejsze geometryczne kształty, będące swego rodzaju komentarzem nad postacią i akcją komiksu..
Narracyjnie manga bardzo przypomina inne dzieła Inio Asano, jest skonstruowana wokół kilku postaci i ich losów, przedstawianych w narracyjnie odseparowanych opowieściach, łączących się jednak fabularnie. Ta sama technika pojawiła się w znanym w Polsce tomie Osiedle Promieniste ale także w innych dziełach twórcy, jak na przykład dwutomowy Wspaniały świat (Un Monde formidable).

tumblr_m9az5lBsSz1qc5mhgo1_1280
Recenzent Bodoi stwierdził że Dobranoc Punpun to jak dotąd najbardziej osobiste dzieło Inio Asano. Wypada się zgodzić z tą opinią, z tym że jest to też najambitniejszy projekt Asano. Oprócz swoich ulubionych wątków, jak życie ludzi na marginesie japońskiego społeczeństwa czy wchodzenie w dorosłość, dodał wątki kryminalne czy egzystencjalne, nie tak częste w jego komiksach. Każdy z kolejnych tomów cyklu, a wyszło ich jak dotąd we Francji trzynaście, zaskakuje i poraża. Kiedy wydaje nam się że opowieść podąży w jakimś określonym kierunku, nowy tom zabiera ją w stronę najmniej spodziewaną, zmieniając ton i charakter komiksu. Dlatego z niecierpliwością czekałem na każdy nowy tom Dobranoc Punpun.

2gsirkk.jpg

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s