Cykl Cyann

Trwało to chwilę, około dwudziestu lat z okładem, ale François Bourgeon zakończył we wrześniu tego roku kolejny cykl komiksowy. Nie obyło się bez innych problemów, seria miała czterech wydawców na przestrzeni ostatnich dwudziestu jeden lat a jej tworzenie zostało nawet przerwane na kilka lat w wyniku procesu sądowego jej twórcy z wydawcą, belgijskim edytorem Casterman. Ostatecznie cała seria została wznowiona przez Delcourt ale te perypetie chyba nie pozostały bez wpływu na jakość cyklu, a przynajmniej niektórych jego części.


Komiks ten to nowość w repertuarze Bourgeona. W przeciwieństwie do dwóch poprzednich serii tego twórcy został stworzony przy współudziale współpracownika, Claude Lacroix, który współtworzył scenariusz i był twórcą pomysłu serii. Le Cycle de Cyann różni od poprzednich dokonań twórcy również to że jest to opowieść z gatunku hard SF, pełna statków kosmicznych, obcych cywilizacji, podróży w czasie. Znany z polskiej edycji cykl Towarzysze Zmierzchu zawierał elementy fantastyczne, w przeciwieństwie do zapowiadanych Pasażerów Wiatru który to cykl jest wręcz fanatycznie realistyczny, z dokładnie odwzorowanymi realiami epoki i brakiem jakichkolwiek elementów fantastycznych. Co jednak łączy wszystkie trzy sztandarowe dzieła artysty to obsadzenie w rolach pierwszoplanowych kobiet. Najmniej widoczne jest to w Towarzyszach Zmierzchu gdzie istnieje wielu bohaterów równorzędnych w znaczeniu dla akcji ale w Pasażerach Wiatru główną postacią jest bezapelacyjnie Isabeau, silna, zdecydowana i wiedząca czego chce. Ta tradycja jest kontynuowana w Le Cycle de Cyann, gdzie tytułowa bohaterka została scharakteryzowana jako piękna i cyniczna (i co tu dużo mówić, pozbawiona również przesądów) aczkolwiek to zmienia się wraz z kolejnymi albumami serii.

Le-cycle-de-Cyann9

Cyann, piękna i bezwzględna,

Cykl opowiada historię Cyann Olsimar, która zostaje dowódcą wyprawy mającej nawiązać utracony kontakt z il☉ , dawną kolonią która popadła w zapomnienie po tym jak portale pozwalające na podróże w przestrzeni przestały działać. Wyprawa ma też przywieźć lekarstwo na szerzącą się na ☉lh chorobę.
Pierwszy album z cyklu, La s☉urce et la s☉nde, koncentruje się na rozgrywkach politycznych na planecie ☉lh a jego główną siłą jest pokazanie świata przyszłości na odległej planecie, z jego skomplikowaną strukturą społeczną, zwyczajami, architekturą, technologią czy fauną. Każdy aspekt przedstawianego świata został drobiazgowo przemyślany i pokazany w komiksie.

Le_Cycle_De_Cyann_02_1024x768

Drugi album z serii jest chyba najciekawszy graficznie

W kolejnym tomie wyprawa dowodzona przez Cyann dociera na il☉, gdzie zaczyna eksplorację planety. Ten album pozwala rysownikowi na wykazanie się swoim kunsztem i wyobraźnią. Jest to prawdopodobnie najbardziej rozbuchany graficznie album w serii. Jednym z głównych wątków dwóch pierwszych albumów jest istnienie portali łączących większość planet i pozwalających na natychmiastowe podróże przez kosmos. Ich strażnikiem jest tajemnicza istota znana jako Vê. Ponieważ portale pozwalają nie tylko na podróże w czasie ale i przestrzeni zna on całą przeszłość jak i przyszłość. Cyann zostaje wybrana kolejnym „kluczem” do portali, osobą która jako jedyna może kontrolować ich pracę i je uruchamiać. Six Saisons sur il☉ (Sześć pór roku na il☉) kończy w pewien sposób historię głównej bohaterki. W liczącym łącznie ponad dwieście stron dyptyku Cyann zmieniła się z nieopanowanej, samolubnej i niedojrzałej dziewczyny w świadomą swoich celów, dojrzałą kobietę, przeżyła też osobistą tragedię.

sourcepp3_1024

Cykl jednak trwał nadal, choć nowy album pojawił się po dłuższej przerwie, spowodowanej wspomnianym już procesem z wydawcą. Czy przerwa wpłynęła na styl twórców czy też taki był plan od początku, w każdym bądź razie cykl zmienił swój charakter. Cyann, korzystając z portali zaczęła podróżować po wszechświecie, nie zawsze świadoma swojego celu. Kolejne albumy, z luźno powiązaną akcją, spięte wątkiem rozgrywek politycznych o kontrolę nad portalami i poszukiwaniem zemsty przez Cyann prowadziły do ostatecznej rozgrywki i zamknięcia historii w ostatnim albumie,Les Aubes douces d’Aldalarann. Muszę powiedzieć ze sposób w jaki Bourgeon zakończył swoją historię pozostawił u mnie pewien niedosyt. Możliwe że rysownik ma problemy z zamykaniem historii które tworzy, jak było w przypadku Towarzyszy Zmierzchu z ostatnim albumem zadłużonym u Bergmana z jego Siódmą Pieczęcią czy w Pasażerach Wiatru, gdzie historia urywa się po prostu w pewnym momencie by zyskać epilog w drugiej serii opublikowanej lata później. A może po prostu, jak mówił Vê, opowieść której początek, koniec i środek już znamy przestaje być interesująca. Być może długie oczekiwanie na zakończenie serii i oczekiwania jakie wobec niej miałem musiały doprowadzić do rozczarowania. Jakkolwiek by nie patrzeć, zakończenie cyklu prostym happy endem jest zawodem, ale niewielkim. Seria jest nierówna, przynajmniej jeżeli chodzi o scenariusz, graficznie jest zawsze na najwyższym poziomie a prawdziwym majstersztykiem są albumy Six Saisons sur il☉ z obrazami przyrody dzikiej i nieznanej planety oraz La s☉urce et la s☉nde, przedstawiający życie i zróżnicowaną społeczność na ☉lh.. Tło opowieści było na tyle rozbudowane że pozwoliło na stworzenie albumu opisującego przyrodę, politykę czy urządzenia techniczne używane w komiksie. Album ten to La Clé des confins, Klucz do Kresów. Całość pierwszego albumu, La s☉urce et la s☉nde można przeczytać bezpłatnie pod tym adresem.

cyann

1.La sOurce et la sOnde, éd. Casterman, 1993
2.Six Saisons sur il☉, éd. Casterman, 1997
3.Aïeïa d’Aldaal, éd. Vents d’Ouest, 2005
4.Les Couleurs de Marcade, éd. Vents d’Ouest, 2007
5.Les Couloirs de l’Entretemps, éd. 12 bis, 2012
6.Les Aubes douces d’Aldalarann, éd. Delcourt, 2014

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s