Koniec podróży

Seria Le Moine Fou/ Les Voyages de He Pao towarzyszyła mi od co najmniej dziesięciu lat, kiedy to przeczytałem pierwszy album cyklu. Wielu czytelnikom towarzyszyła zaś od połowy lat osiemdziesiątych, kiedy ukazał się pierwszy album serii komiksowej autorstwa wietnamskiego twórcy o pseudonimie Vink. Tym większa szkoda że seria została zakończona.

Obrazek

Le Moine Fou (Szalony Mnich) zaczyna się jak serial kung fu z lat osiemdziesiątych. W późnośredniowiecznych Chinach za czasów dynastii Sung giną przybrani opiekunowie He Pao, europejki adoptowanej przez chińskich rodziców. Sierotą zajmują się mniszki buddyjskie z osamotnionego klasztoru w górach. He Pao, poznaje, przez przypadek, tajemnicę sztuki walki Szalonego Mnicha, i staje się obiektem zainteresowania wielu ludzi którzy chcą wykorzystać jej wiedzę do swoich celów. Sama zaś główna bohaterka musi sobie poradzić z problemami jakie nastręcza jej wiedza którą zdobyła. Wyrusza więc w podróż przez Chiny w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie skąd pochodzi i jak zapanować nad wiedzą którą zdobyła.

Obrazek

Jeżeli nawet komiks zaczął się jak typowa opowieść kung fu to w miarę ukazywania się kolejnych albumów charakter historii zmienił się znacząco. Opowieść wraz z kolejnymi albumami przenosi stopniowo zainteresowanie z głównej bohaterki na otaczającą ją rzeczywistość. Przedstawienie społeczeństwa epoki i kultury Chin u schyłku dynastii Sung nabrały równie dużego znaczenia jak rozwiązanie zagadki Szalonego Mnicha. A jak twierdzi Wikipedia był to okres bardzo interesujący w historii tego państwa. W tym czasie ludność Chin potroiła się, powstał też bardzo scentralizowany, biurokratyczny aparat państwowy, rozwinęła się kultura i technika. Do użycia w armii wszedł na wielką skalę między innymi proch strzelniczy używany w postaci rakiet, bomb i miotaczy płomieni. Również papierowy pieniądz czy kompas były wynalazkami wprowadzonymi na dużą skalę w tym okresie.

Obrazek

Cała skomplikowana struktura społeczna Chin jest przedstawiona w kolejnych albumach serii, poznajemy życie wieśniaków ale także mnichów czy mieszkańców miast. Jesteśmy świadkami popularnych uroczystości i świąt ludowych tego okresu. Zmienia się również znacząco charakter komiksu. Z opowieści przygodowej przechodzi on stopniowo w opowieść obyczajową, prezentującą życie i problemy ludzi w trzynastym wieku. Kolejne albumy przechodzą od opisu przygód głównej bohaterki do przedstawień poważniejszych tematów, jak niesprawiedliwość społeczna czy rozpad państwa i jego instytucji. Wszystko to jednak jest jedynie tłem dla właściwej opowieści. Ta zaś zmienia się w historię odkrywania przez główną bohaterkę tajemnicy tego jak znalazła się w trzynastowiecznych Chinach i tajemnicy śmierci jej rodziców. Wraz z dziesiątym albumem cyklu większość tajemnic zostaje wyjaśniona i  kończy się seria Szalony Mnich. Obrazek

Vink jednak nie zakończył opowieści i kontynuował ją w nowym cyklu, Les Voyages de He Pao. Zmiana tytułu podkreślała zmianę w charakterze komiksów Vinka. Tematem przewodnim serii była dotąd tajemnica Szalonego Mnicha i jego szkoły walki a także zagadka pochodzenia He Pao. W momencie kiedy te wątki zostały wyjaśnione seria skoncentrowała się w jeszcze większym stopniu na przedstawieniu Chin i ich społeczeństwa. Seria stała się bardziej obyczajowo – historyczną niż obyczajowo – przygodową. Niektóre albumy bliższe były stylistyce kryminału w realiach średniowiecza. W sumie jednak widać w nich było lekkie zmęczenie autora klimatem długiej serii, szczególnie w ostatnim albumie, kończącym cały cykl. He Pao postanawia w nim wyruszyć do kraju swoich przodków, Włoch. Un Matin pour Tout Horizon jest zbiorem czterech nowelek komiksowych rozgrywających się po kolei w Bhutanie, Indiach, Iranie i Ziemi Świętej.

Obrazek

Cała seria, mimo że z pobieżnego opisu można by ją uznać za sztampową ma jednak wiele atutów. Przede wszystkim są to doskonale przedstawione realia epoki i miejsca gdzie rozgrywa się akcja albumów. Niewątpliwie fakt, że Vink pochodzi z Vietnamu miał wpływ na jego znajomość tematu. Ponadto ciekawie wybrana jest epoka w której dzieje się akcja cyklu. Rozpad społeczeństwa, z poziomu wysokiego rozwoju kultury i rzemiosła, spowodowany wojną i inwazją nomadów, stanowi zawsze ciekawe tło dla opowieści przygodowych czy historycznych. Sposób prowadzenia opowieści i jej szerokie, egzotyczne dla Europejczyka tło społeczne, budzą skojarzenia z serią Usagi Yojimbo Stana Sakai. Opowieść Vinka odróżnia od dzieła Sakai fakt że jest narysowana realistycznie i w kolorze.

Obrazek

Największym atutem cyklu, widocznym już na pierwszy rzut oka jest styl rysunków. Poza pierwszymi albumami, które zostały wykonane techniką rysunku i koloru akwarelowego, późniejsze albumy są już w całości wykonane w akwareli. Vink jest mistrzem akwareli i budowania klimatu komiksu przy pomocy tej techniki ilustracji. A ponieważ jestem fanem tego komiksu w znacznym stopniu dla jego oprawy graficznej to ten wpis jest zilustrowany nawet większą ilością grafik niż zwykle. Jeszcze więcej tychże ilustracji można znaleźć na blogu autora – http://vinkcineblog.blogspot.com/ .

Obrazek

Trochę żałuję że nie ukażą się już nowe komiksy cyklu. Niemniej, w ostatnim tomie widać zmęczenie autora tematem, nowele tam pokazane nie wnoszą nic nowego do serii. Nawet ilustracje zdradzają zmęczenie rysownika tematem. Vink stwierdził że dotarcie bohaterki do kraju jej rodziców jest dobrym momentem by symbolicznie zamknąć jej przygody. Przeniesienie akcji komiksu do Włoch, mopim zdaniem, pozbawiłoby go wielu jego atutów, zmieniłby się pewnie w jeszcze jedną z dziesiątek serii historycznych osadzonych w średniowiecznej Europie. Mimo wszystko, trochę jednak szkoda że podróże czytelników z He Pao zakończyły się już definitywnie.

Obrazek

Seria Szalony Mnich (Vink)

1. Le moine fou 09/1984
2. La mémoire de pierre 10/1985
3. Le brouillard pourpre 05/1987
4. Le col du vent 06/1990
5. Le monastère du miroir précieux 01/1992
6. Les matins du serpent 05/1993
7. Les tourbillons de fleurs blanches 11/1994
8. Le voyage de petit Li 01/1996
9. Le tournoi des licornes 09/1997
10. Poussière d’or 05/1999

Seria Podróże He Pao (Vink)

1. La montagne qui bouge 09/2000
2. L’ombre du ginkgo 02/2002
3. Quand s’éteignent les lampions 04/2006
4. Neige blanche, chemin d’antan 01/2008
5. Un matin pour tout horizon 02/2010

Reklamy

2 thoughts on “Koniec podróży

  1. Budzi pewne skojarzenia z „Bois-Maury”. Tam też wieki średnie i obyczaj… Plansze są świetne. Zazdrość, że możesz czytać po francusku. Żal, że pewnie nikt tego w Polsce nie wyda.

    • W sumie niebezpodstawne te skojarzenia z Wieżami. A co do wydania jeszcze parę miesięcy temu powiedziałbym nie ma szans ale teraz… z tyloma frankofońskimi seriami po polsku, szczególnie że Vink otarł się o publikację w Polsce, tak mi się przynajmniej zdaje w mojej zgrzybiałej pamięci – kiedyś wyszedł komiks Onna, to była część serii legend różnych krajów i zdaje się że tam były zapowiedziane jako kolejne Baśnie i legendy Wietnamu, autorstwa właśnie Vinka. Problem jest taki że Szalony Mnich zaczyna się dość niemrawo ale może ktoś by się pokusił o wydanie Podróży. Da się je czytać bez znajomości Mnicha.
      PS. No i jednak, jak jesteśmy przy skojarzeniach to najbliższy jest ten komiks właśnie Usagiemu.Bohaterka, doskonały wojownik wędruje po świecie pełnym legend i niespodziewanych zdarzeń, zaprowadzając sprawiedliwość i porządek a jednocześnie gdzieś w tle rozgrywa się główny watek, jakby od niechcenia.Naprawdę najmocniej mi się ta seria kojarzy z Usagim, mimo wielu oczywistych różnic między tymi historiami.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s