Festiwal w Angoulême.

Jak co roku największy w Europie festiwal komiksowy odbędzie się między 30 stycznia a 2 lutego we francuskim Angoulême. Jak zawsze dla fanów przygotowano mnóstwo atrakcji. Opisanie wszystkich byłoby naprawdę ciężką pracą dlatego w dalszej części postu pobieżnie zajmiemy się tylko wybranymi atrakcjami.

Obrazek

Jednym z ważniejszych elementów festiwalu będą wystawy

W przyszłym roku przypada setna rocznica wybuchu pierwszej wojny światowej. Niejako z tej okazji w ramach festiwalu w Angoulême odbędzie się wystawa Tardi et la Grande Guerre, poświęcona Jacquesowi Tardi i jego komiksom związanym z pierwszą wojną światową. Ta tematyka jest obecna bardzo silnie w twórczości artysty. Pojawia się ona między innymi w niewielkim stopniu w serii Adele Blanc-Sec. W albumie Le Der des Ders na podstawie powieści Didiera Daeninckx, którego akcja rozgrywa się po zakończeniu konfliktu I – sza wojna i wspomnienia o niej odgrywają znaczącą rolę. Dwie najważniejsze prace Tardiego w których ten temat występuje to Putain de guerre! (Cholerna wojna!) i C’était la guerre des tranchées. Tardi, aczkolwiek tworzył fikcje literackie, bardzo dbał w swoich komiksach o zachowanie autentyczności i prawdziwości szczegółów historycznych.

Druga wystawa będzie poświęcona Gusowi Bofa (prawdziwe nazwisko Gustave Blanchot) i zatytułowana Gus Bofa, l’adieu aux armes (Gus Bofa, Pożegnanie z bronią). Wystawa przybliży publiczności część twórczości rysownika poświęcona wojnie, po raz kolejny w związku z rocznicą wybuchu pierwszej wojny.

Artysta został zmobilizowany podczas wojny do służby jako szeregowiec piechoty. Został ciężko raniony po kilku miesiącach i stał się inwalidą. Doświadczenia z życia żołnierskiego nie pozostały bez wpływu na twórczość artysty, który w czasie paru powojennych lat wydaje kilka książek poświęconych wojnie i doświadczeniom z niej płynących. Cały czas też tworzy ilustracje przedstawiające okrucieństwo wojny i los żołnierzy. Gus Bofa jest rysownikiem zapomnianym, pomimo tego że jego twórczość inspirowała takich twórców jak Blutch, Nicolas de Crécy czy Tardi a jego dzieła są publikowane przez wydawnictwo Cornelius.

Kolejna wystawa jest tradycyjnie poświęcona zwycięzcy Grand Prix poprzedniej edycji festiwalu. Tym razem jest to Bernhard Willem Holtrop, zwany Willem. Twórca znany jest na równi z komiksu co rysunku prasowego (między innymi dla dziennika Libération).Na wystawie można będzie zobaczyć ponad 150 oryginalnych plansz tego holenderskiego artysty od 1968 roku mieszkającego i tworzącego we Francji. Pasją Willema są podróże z których przywozi szkicowniki. Odwiedzał wiele krajów Europy, w tym kraje bałtyckie i Europę Wschodnią. Wystawie artysty będzie towarzyszyć ekspozycja twórców pochodzących z Holandii.

Kolejna wystawa poświęcona jest serii humorystycznej Mafalda Quino. Ekspozycja została przygotowana z okazji pięćdziesiątej rocznicy powstania komiksu i sześćdziesiątej rocznicy rozpoczęcia pracy twórczej przez argentyńskiego rysownika. Mimo że seria ukazywała się oryginalnie jedynie przez dziewięć lat zyskała wielką popularność która doprowadziła do publikacji w tłumaczeniach na dwadzieścia języków i dziesiątkach milionów egzemplarzy na całym świecie. Z okazji ekspozycji Quino pojawi się osobiście na festiwalu.

Obrazek

Seria fantasy dla młodzieży Les Legendaires autorstwa Patricka Sobrala,  również prezentuje się na festiwalu z okazji dziesiątej rocznicy jej powstania. Artysta jest bardzo płodny, ponieważ od 2004 roku powstało już 16 tomów cyklu narysowanych i napisanych przez Sobrala. Seria została nagrodzona rok temu w Angoulême nagrodą dla komiksu dla młodzieży. W warstwie graficznej serii widoczne są wyraźne wpływy stylu mangowego a wystawie ma towarzyszyć cosplay.

Kolejna ekspozycja jest związana z 80 rocznicą powstania magazynu Le Journal de Mickey, najstarszej we Francji publikacji koncernu Disneya. Oprócz postaci Disneya w magazynie publikowano również inne komiksy, takie jak Flash Gordon czy prace twórców europejskich. Ekspozycja pokaże różne etapy historii pisma a także proces powstawania i produkcji magazynu.

Ernest & Rebecca to kolejna seria dla młodzieży nagrodzona na poprzednim festiwalu która otrzymała własna ekspozycję. Komiks opowiada o przyjaźni małej dziewczynki, Rebeki, z wirusem Ernestem, widocznym, trochę w stylu Calvina i Hobbesa Watersona, tylko dla dziewczynki. Scenarzystą komiksu jest znany z Mrocznego Billego Guillaume Bianco.

En chemin, elle rencontre…(Po drodze napotkała…) to wystawa zaangażowana, poświęcona przemocy wobec kobiet i nierównemu traktowaniu kobiet w społeczeństwie. Wystawa została zorganizowana przez wydawnictwo Des ronds dans l’O a jej tytuł nawiązuje do serii antologii tego wydawcy poświęconych problemom nierównego traktowania kobiet w społeczeństwie. W tworzenie antologii zaangażowana jest również Amnesty International a tworzą do niej tak uznani twórcy jak, między innymi, Florence Cestac czy Étienne Davodeau.

Rząd Korei Południowej zorganizował zaś wystawę poświęconą losowi comfort women, kobiet zmuszanych do prostytucji przez armię japońska podczas drugiej wojny światowej. Wystawa, współorganizowana przez rząd, stowarzyszenie popularyzacji Manhwy i publiczną agencję wspierania komiksu koreańskiego, nosi tytuł Fleurs qui ne se fanent pas (Kwiaty które nie więdną). Wystawa ma objąć ekspozycje specjalnie stworzonego stu stronicowego komiksu oraz nowelek komiksowych ponad dwudziestu artystów koreańskich które zostaną wydane w specjalnej publikacji.

Kolejna ekspozycja przedstawia alternatywne wydawnictwo komiksowe nagrodzone na poprzedniej edycji festiwalu. Misma obchodzi już dziesięciolecie działalności. Wydawnictwo jest znane z dbałości o stronę graficzną swoich publikacji i eksperymentowanie, nie tylko w warstwie graficznej swoich publikacji.

Ostatnia z ekspozycji poświęcona jest komiksowi Transperceneige i i jego adaptacji kinowej wyreżyserowanej przez koreańskiego twórcę Bong Joon-Ho pod tytułem Snowpiercer. Komiks Transperceneige miał skomplikowaną historię powstania, jego pierwszy rysownik zmarł stworzywszy zaledwie kilkanaście plansz i został zastąpiony przez Jean-Marca Rochette który narysował całość od początku. Również scenarzysta komiksu, Jacques Lob, zmarł przed jego ukończeniem. Komiks, pierwszy raz opublikowany w 1982 roku został ostatecznie ukończony w latach 1999-2000 przy współpracy nowego scenarzysty, Benjamina Legrand. Wystawa ma się skoncentrować na grafikach głównego rysownika serii i prezentować dodatkowe prace inspirowane komiksem które jednak nie ukazały się w albumach.

Obrazek

Oprócz tego na festiwalu nie zabraknie stałych punktów programu, takich jak spotkania z twórcami wśród których znajdą się Willem, Quino, Rutu Modan, Alison Bechdel, Suehiro Miruo, Pat Mills, Patrick Sobral, Joost Swarte i inni. Odbędzie się również wspólne spotkanie François Boucqa i Hermanna a także spotkanie z rysownikiem Christianem Rossi, znanym ze współpracy ze scenarzystą Serge’m Le Tendre i rysownikiem serii W.E.S.T.

Na festiwalu pojawi się też kilku twórców amerykańskich, wśród nich Paul Pope, Jason Aaron et R.M. Guerra – twórcy Scalped czy Andy Diggle et Jock tworzący przygody Green Arrow.

SNCF (Francuskie Koleje Państwowe) tradycyjnie już sponsorują wystawę i wybór najlepszego komiksu kryminalnego. Christophe Blain zilustruje na żywo koncert Barbary Carlotti, francuskiej piosenkarki która w kwietniu tego roku nagrała ilustrację muzyczną do komiksu Blaina La fille wydanego przez Gallimard. Na CD dołączonym do komiksu można usłyszeć głosy Blaina i Blutcha. Blain nawet śpiewa jedną z piosenek na płycie.

Obrazek

Ponadto na festiwalu premierę będą miały dwa filmy dokumentalne. Pierwszy, zatytułowany La Potion Astérix (Magiczny napój Asteriks) jest poświęcony komiksowi stworzonemu przez Goscinnego i Uderzo. Drugi, Super héros, przedstawia najpopularniejszych superbohaterów. Wyświetlone zostanie tez kilka filmów odsłaniających kulisy prac nad kinową adaptacją Transperceneige (Snowpiercer).

Wśród innych dokumentów wyświetlanych na festiwalu znajdą się:

Edmond, un portrait de Baudoin– produkcja poświęcona znanemu twórcy komiksowemu Edmondowi Baudoin.

L’Histoire de la page 52 (Historia 52 strony) dokumentujący szczegółowo powstanie, od koncepcji aż po ostateczną wersję, pięćdziesiątej drugiej strony komiksu Souvenirs de Futurs Jean-Claude’a Mézièresa i Pierre Christina.

Fritz Haber to dokument o tym jak rysownik David Vandermeulen poświęcił dziesięć lat życia na stworzenie komiksowej biografii urodzonego we Wrocławiu noblisty i twórcy Cyklonu B, Fritza Habera.

W ramach selekcji oficjalnej wybranych zostało 35 komiksów, większości z których nie znam kompletnie. Wile z nich zostało opublikowane przez mniejsze, często niszowe, wydawnictwa. Są tam wspomniane już na portalach w Polsce Goliat i Zaduszki. Ponadto znalazły się tam nowy komiks Winshlussa (Pinokio) In god we trust czy LastMan Bastiena Vivèsa, znanego w Polsce z komiksu Za Imperium. W selekcji znalazł się także komiks autorstwa hiszpańskiego twórcy Carlosa Gimeneza Les Temps Mauvais, Madrid 1936-39 (Złe/Niebezpieczne czasy, Madryt 1936-39). Jest to kolejny, po Paracuellos komiks tego autora traktujący o poważniejszych tematach. Tym razem zajmuje się dziejami Hiszpanii w epoce bezpośrednio poprzedzającej objęcie władzy przez generała Franco. Francuska edycja Are You My Mother? Alison Bechdel jest kolejną z wybranych publikacji. Adaptacja powieści Alberta Camusa L’Étranger w wykonaniu Jacquesa Ferrandeza oraz Fenêtres sur rue Pascala Rabaté, trybut autora dla filmów Hitchcocka również włączone zostały do zestawu. Kolejnym interesującym albumem może być stworzony przez Érica Sagota i Fabiena Vehlmanna Paco les mains rouges, historia osadzona wśród więźniów w Gujanie Francuskiej. Fabien Vehlmann to uznany scenarzysta, mający za sobą współpracę z uznanymi rysownikami i szereg nagród (scenariusze do serii Le Marquis d’Anaon i do komiksu Wyspa 100 000 zmarłych zilustrowanego przez Jasona). Vapor hiszpańskiego twórcy Maxa również wygląda interesująco z minimalistyczną grafiką i metafizycznym scenariuszem może okazać się być albo bardzo dobry albo kompletną porażką. Wizyta na stronie wydawcy uświadomiła mi że już znam tego twórcę z publikacji w L’Association. Przykładowe plansze na stronie wydawcy. Ten komiks naprawdę wygląda ciekawie. Coś jakby Le café de la plage Regisa Franca.

Obrazek

Przygotowania i przebieg festiwalu można będzie śledzić na oficjalnym kanale festiwalu na YouTube.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s